Školní asistent
I v letošním školním roce působí na ZŠ i MŠ Březina školní
asistent. Jedná se o poměrně novou profesi, se kterou
se setkáváme na základních a mateřských školách. Cílem
práce školních asistentů je podpořit vzdělávání žáků
více ohrožených školním neúspěchem. Školní asistent
poskytuje individuální pomoc žákům při přípravě na vyučování,
při psaní úkolů, případně poskytuje potřebné
doučování. Školní asistent pomáhá žákům při adaptaci,
aklimatizaci na školní prostředí, snaží se rozvíjet zájmové
činnosti žáka dle osobnostních předpokladů každého z
nich.
Dále má školní asistent za úkol objektivně pozorovat chování a jednání žáků ve vztahu k celému kolektivu a snažit se eliminovat rizikové situace jako různé vulgarismy, nevhodné chování a tomuto předcházet. Naopak podporuje žáky v případě školního neúspěchu, když dostanou špatnou známku nebo danou učební látku nezvládají. Školní asistent se vždy domlouvá s pedagogem a potom připravuje žákům vhodné aktivity na čas trávený ve školní družině, případně na přestávky, většinou se jedná o různé pracovní listy, o materiály potřebné k vyučování, o procvičování učiva.
Školní asistent také úzce spolupracuje s rodiči, zákonnými zástupci žáků. Zajišťuje tak velmi důležitou komunikaci mezi školou, domácím prostředím a samotným žákem. Není výjimkou, že školní asistent dochází přímo do rodiny žáka.
Školní asistent pracuje s dětmi individuálně, každé dítě je
jiné a každé potřebuje trochu jiný přístup, školní asistent
se tak snaží každému individuálně naslouchat, správně
ho motivovat a vést k touze po vzdělání. Nejenže tedy
s dětmi pracuje a snaží se dohnat a "dovysvětlit" učivo,
často si s nimi povídá o oblíbených tématech, snaží se
je zaujmout a najít tu nejvhodnější cestu, jak docílit potřebného.
Jsou děti nesoustředěné, děti s různými poruchami
učení, ale i děti sociálně znevýhodněné a pro
ty všechny je tu právě školní asistent, který působí jako
jakási opora, podpora, útočiště a současně i kamarád.